Mijn 2de vrije dag - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Annelies - WaarBenJij.nu Mijn 2de vrije dag - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Annelies - WaarBenJij.nu

Mijn 2de vrije dag

Blijf op de hoogte en volg Annelies

31 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Hammanskraal

De dag dat ik mijn vorige verslag online zette was me verteld dat we de volgende dag de hele dag zonder stroom zouden zitten. Je gaat dan allerlei dingen bedenken die je vooraf moet doen of hoe je dingen anders aan kunt pakken. Uiteindelijk hadden we alleen ’s ochtends en ’s avonds een uur geen stroom, zelfs als ze zeggen dat het er niet is is het niet zeker.

Waar ik ook nooit zeker van ben is een goede internetverbinding. Soms is er wel contact maar kan ik geen mail ontvangen of pagina’s openen en heb ik er dus niks aan. Daarnaast is het niet mijn internet maar van Mark en Chris, zij hebben een limiet dus ik kan niet te lang online. Ik krijg al jullie reacties en berichten binnen via mn mail en ik vind het super leuk om het te lezen! Een bericht terug kan iets langer duren maar wees niet ongerust, alles gaat nog steeds goed met me.

Ondertussen heb ik af en toe telefonisch contact met mn moeder wat altijd weer gezellig is. Ik moet daarvoor wel naar buiten toe want het huis waar ik in woon heeft een dubbel dak waardoor ik bijna geen bereik heb binnen. Het bellen kost mij nu bijna niets en dat is wel fijn na die kosten van Vodafone. Toen ik pas mijn rekening ging checken hadden gulle gevers 20 euro naar mij overgemaakt ter compensatie van die gesprekskosten, pap en mam, nogmaals bedankt!

Een groot voordeel van telefoneren met Holland is dat ik eindelijk weer Nederlands kan spreken. Ik had gehoopt dat mn Engels snel beter zou worden zodat ik makkelijker kan communiceren, maar tot nu toe gaat het voor mijn gevoel alleen maar slechter. In de gesprekken met de volwassenen heb ik er last van, maar ook met de kinderen is het vervelend. Vaak weet ik precies wat ik in het Nederlands tegen ze zou zeggen om ze te complimenteren of terecht te wijzen maar heb ik geen idee hoe ik het in het Engels moet zeggen. Daarnaast is de opvoeding ook lastig omdat er door anderen vaak gedreigd wordt met een pak slaag. Ik weet nog niet goed wat ik hier mee moet als ik wat meer te zeggen krijg in het huis, of ik dit overneem aangezien ze het gewend zijn of dat ik het anders ga doen. Na anderhalve week kwam ik erachter dat ze een ‘naughty chair’ hebben, tot nu toe heb ik het de anderen nog niet zien gebruiken maar het bied wel mogelijkheden.

Morgen vertrekt het Zuid-Afrikaanse stel dat nu de ‘baas’ is hier in huis samen met hun dochter naar een andere plek. Ze zijn na 7 maanden toe aan iets anders en qua financiën komt het beter uit als er hier voornamelijk vrijwilligers zijn. Vrijdag komt er een nieuwe vrijwilligster, ook een Nederlandse. Dit weekend zal dus waarschijnlijk zwaar worden omdat zij dan nog moet wennen en de vrouw die voor de kleintjes zorgt vrij heeft. Vandaag heb ik mn vrije dag dus ik doe rustig aan om weer wat energie op te doen voor de komende dagen. Ik ben naar Hammanskraal geweest en heb daar een beetje rondgekeken bij wat winkels. Na ruim een half uur zaten de nieuwe banden op de auto, de reden dat Mark naar Hammanskraal ging, en zijn we weer naar huis gegaan. Nu zit ik in de guest cottage met mn laptop, in mijn kamer heb ik geen tafel en stoel en hier is het lekker rustig.

Vanmiddag kwamen de kinderen me halen, ze zagen zebra’s. Ze stonden met zn 5en een stukje bij het hek vandaan maar we konden ze goed zien, daarna zagen we ook nog een groep impala’s. Eergisteren stond er giraffe op zo’n 20 meter afstand, zo’n beest is groot! Een tijdje geleden hadden de kinderen die bij Mark en Chris in huis wonen, 4 jongens van 12/13 jaar, een slang gevangen. Ze zeiden dat hij niet giftig was en dat bleek want hij had een van hen gebeten en die jongen loopt nog steeds hier rond. Later lieten ze een van de honden met de slang spelen, om heel eerlijk te zijn vond ik het toch best wel eng, een slang zo vlak bij. Pas kwam Mark aanlopen met een kameleon op zijn hoofd, toen ze het beestje hadden opgepakt was hij zwart geworden en nu was hij geel en groen. Bijzonder dat zo’n dier in zo’n korte tijd zo erg van kleur kan veranderen.

Oo het begint koud te worden hier binnen, ik ga hopen dat het internet werkt en dan nog even lezen of een film kijken voor we met zn allen gaan eten ter afscheid van Claudia, Christiaan en Faith, tot de volgende keer!

  • 31 Oktober 2012 - 17:42

    Janine:

    Annelies,

    Ik heb op dit moment last van SOG en heb me daarin uitstekend vermaakt met het lezen van jouw reisverslag. Wat een verhaal, en wat lijkt me het bijzonder om daar te zijn. Ik vind het mooi om te lezen hoe eerlijk je bent, ook in het schrijven van je verslag. Je beschrijft niet alleen de leuke dingen, maar ook de minder leuke dingen. En wanneer je je soms eenzaam voelt in het verre land zonder mensen om je heen, vertel jezelf dan wat je de kinderen daar ook wilde gaan vertellen: Dat God bij je is, met je mee is gegaan, je lief heeft, je kracht geeft en voor je zorgt!

    ;)

    Heel veel plezier en Gods zegen toegewenst in deze bijzondere maanden! Geniet van alles wat je ziet en meemaakt! En geef alle kinderen daar maar een dikke knuffel vanuit Nederland:) Ik zal voor hen, en ook voor jou, bidden.


    Liefs,

    Janine van der Maas - van Asselt

  • 31 Oktober 2012 - 19:13

    Rebekka:

    Je bent een lieverd! Geniet ervan!


  • 01 November 2012 - 10:57

    Arike:

    Hoi Annelies
    Leuk om je blog te lezen zo blijf ik en beetje op de hoogte.
    Ik ben zelf dit jaar ook weer in ZuidAfrika bij TYB geweest.
    Groetjes daar aan iedereen.

    Groetjes Arike

  • 01 November 2012 - 17:29

    Theo En Marja:

    Hoi Anne;ies,
    We hebben weer zitten genieten van je reisverslag.
    Fijn dat er iemand uit Nederland komt..dan kan je lekker nederlands praten:)
    Gezellig zo'n vrije dag om even bij te komen en te genieten van de natuur.
    We wensen je Gods nabijheid in alles toe!
    liefs van Theo en Marja

  • 01 November 2012 - 21:10

    Benno:

    Joo Annelies!!

    Ik zie dat je alweer gekke fratsen hebt uitgehaald en maar weer es een ander mooi land hebt opgezocht, geniet er van!
    Ik ben ook even heel hard aan het soggen nu, en zo doende kwam ik dit tegen.
    Leuk je verslagen te lezen!
    Ik bid voor je, ga met God!

    Groetjes,
    Benno

  • 03 November 2012 - 01:54

    Marieta:

    Annelies!

    Mooi om je verslagen te lezen, tof dat je weer wat actiever bent geworden op waarbenjij.nu! ;-)
    Het ga je goed en ik blijf met plezier je avonturen volgen.

    Liefs

  • 03 November 2012 - 16:53

    Aagje De Vink:

    Hoi Anne, Door een link van je moeder op FB kwam ik bij jouw logboek terecht. Leuk om nu ook zelf te lezen wat je ervaart. Wat een mooie ervaring; hier word je rijker van. Geniet, maar ook Sterkte toegewenst,
    Groetjes van Janco en Aagje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Hammanskraal

Zuid-Afrika

http://www.tshepo.org/

Recente Reisverslagen:

16 Februari 2013

Terugblik

08 Januari 2013

De tijd vliegt

19 December 2012

Weer terug op Tshepo Ya Bana

10 December 2012

2 weken Nederland

27 November 2012

Verandering
Annelies

Actief sinds 01 Feb. 2011
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 47935

Voorgaande reizen:

26 Juni 2013 - 20 Augustus 2013

Zweden

06 Maart 2013 - 05 Juni 2013

Israel

14 Oktober 2012 - 11 Januari 2013

Zuid-Afrika

18 Augustus 2011 - 30 Juni 2012

Curacao

24 Mei 2011 - 02 Juli 2011

België

31 Januari 2011 - 12 April 2011

Frankrijk

Landen bezocht: