Een paar dagen later - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Annelies - WaarBenJij.nu Een paar dagen later - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Annelies - WaarBenJij.nu

Een paar dagen later

Blijf op de hoogte en volg Annelies

06 November 2012 | Zuid-Afrika, Hammanskraal

Ik heb dit gisteravond geschreven maar mn internet doet het niet meer zo goed. Ik kan gelukkig nog wel mailen en ik heb een lieve moeder dus als jullie dit lezen heeft zij het online gezet.



Van 7 tot 20 aan het werk geweest, lig je in je bed, baby nog verplaats zodat je niet al te erg hoeft wakker te worden om haar te kalmeren als ze huilt, kan je niet slapen! Ik kan je vertellen, best wel vervelend als je weet dat je weer een lange dag tegemoet gaat. Om 23:30 bedacht ik opeens dat er geen flessen melk meer voor Buhle(spreek ongeveer uit als boeklee) in de koelkast stonden dus die ben ik nog maar even gaan maken. Toen ik terug naar mn kamer liep om Buhle weer goed neer te leggen bedacht ik opeens dat zulke dagen heel gewoon zijn voor moeders.. Voor mij voorlopig geen kinderen! ;)

Dit was zaterdagavond, ik sliep uiteindelijk pas om 1 uur en werd minstens 1 keer per uur wakker gemaakt door Buhle. Zondagmorgen om 7 uur begonnen, Jonna en Darin gingen om 8 uur met hun kinderen naar de kerk zodat ze er even uit waren. Vanaf 10 uur waren er verschillende mensen die ons konden helpen met de kinderen. Het lukte me wat beter om taken over te dragen aan anderen en de kinderen waren makkelijker dan zaterdag.

Gisteren ben ik weer verhuisd, Marlyn had mijn oude kamer en ik ben daar weer bij gekomen. Nu heb ik dus een van de mindere bedden. Ook Buhle is mee verhuisd, we hebben haar een ander bed gegeven waar zij en haar speen niet in de zijkanten kunnen liggen. Daarnaast hebben we haar afgelopen nacht 5 spenen gegeven, zodat ze er altijd een kan vinden. Ik ging om 23 uur slapen en werd om 3 uur wakker van een jongetje dat lag te huilen in een van de andere kamers. Ik was helemaal verbaasd dat het al 3 uur was en Buhle nog niet gehuild had. Uiteindelijk heeft ze de hele nacht doorgeslapen!

Vandaag lukte het me nog beter om taken over te dragen en we hebben een schema gemaakt waarin we ook pauzes hebben ingepland. Vandaag heb ik alleen ’s ochtends een uurtje pauze gehad maar morgen zal dat meer zijn. Daarnaast hebben we de eet-, drink- en slaaptijden van de kinderen vervroegd om het beter te laten passen bij de schooltijden van de kinderen van Jonna en Darin. Vanavond konden ze absoluut niet in slaap komen, we moesten een half uur het geschreeuw ‘auntie Allelies, auntie Alleliehies’ negeren. Zoals je ziet spreken ze mn naam niet echt goed uit, maar het is al een stuk beter dan in het begin, toen werd ik soms auntie Alex genoemd door de kinderen. De mama’s, dat zijn de vrouwen die hier een vaste baan hebben, noemen me auntie. Daar moest ik wel erg aan wennen, het is onpersoonlijk maar je doet er niets aan.

Ik heb eindelijk de vaste tuinman en schoonmaakster ontmoet, zij hadden 3 weken vakantie en zijn vandaag weer begonnen. Het zijn super lieve mensen die echt veel om de kinderen geven dus dat komt helemaal goed. Hun Engels is niet geweldig maar ze praten wel tegen me, dat is al een stuk beter dan anderen die voornamelijk met elkaar praten in hun eigen taal. Marlyn en ik doen ons best om in het bijzijn van anderen Engels te spreken, maar het is toch echt makkelijker om in het Nederlands met haar te praten. Darin zei dat mn Engels wel oke is dus daar vertrouw ik maar op.

Zoals jullie merken gaat het wel weer wat beter met me, dat komt mede door jullie reacties. Het doet me echt goed dat er zo wordt meegeleefd! Jullie bemoedigingen en het vertrouwen dat daar uit blijkt emotioneren me soms maar geven vooral veel kracht en zelfvertrouwen, bedankt!




  • 06 November 2012 - 09:14

    Janine:

    Hoi Annelies,


    Ik heb respect voor je activiteiten daar, mooi ook om dit in je verslagen te volgen! Fijn dat jullie nu een rooster maken met elkaar, zodat je ook meer pauze hebt, is goed voor een mens! :) Wat een hectiek, en dan ook nog s'nachts actief.. Zorg goed voor jezelf, en ik wens je Gods zegen toe!


    Groetjes,
    Janine

  • 06 November 2012 - 10:33

    Peter De Groot:

    Heey Annelies,

    Ben blij voor je dat het wat beter met je gaat. Ik zou zeggen hou vol, het is geweldig wat je allemaal voor die kids doet.
    Weet dat God er altijd voor je is ook als het even minder gaat.

    Gr Peter

  • 06 November 2012 - 10:39

    Danique:

    Hee Annelies,
    Wat gek om dit allemaal te lezen zeg. Moet best heftig zijn voor je. Succes met alles! Al lijk je het ook zeer goed onder controle te hebben. Echt respect.
    Je doet het hartstikke goed :)

    Liefs,
    Danique

  • 07 November 2012 - 16:16

    Hetty:

    Hoi Annelies,
    Ik lees nu voor t eerst al je verslagen. Ben keurig onderaan begonnen ( dus als eerste je reisverslag). Ik zit met tranen in mijn ogen. Je hebt in korte tijd zoveel meegemaakt en al snel zo'n grote verantwoordelijkheid in je schoenen geschoven gekregen! Gelukkig weet je waar je je kracht vandaan mag halen.
    Groetjes,
    Hetty

  • 09 November 2012 - 19:43

    Tante Cootje V.:

    Hallo Annelies. Zojuist vertelde je moeder wat jij allemaal meemaakt en ik ben onder de indruk van je moed. Ook kan ik me goed indenken hoe fijn het voor je is om met iemand in het Nederlands te kunnen praten: het is moeilijk om in een vreemde taal je gevoelens te uiten -ik weet het; God weet het ook en Hij geeft je wat je nodig hebt, juist op het goede moment. Heel veel Sterkte, nu met de drukte en ook straks als alles weer normaal (voor zo ver dat kan) verder gaat. God Bless, tante Cootje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Hammanskraal

Zuid-Afrika

http://www.tshepo.org/

Recente Reisverslagen:

16 Februari 2013

Terugblik

08 Januari 2013

De tijd vliegt

19 December 2012

Weer terug op Tshepo Ya Bana

10 December 2012

2 weken Nederland

27 November 2012

Verandering
Annelies

Actief sinds 01 Feb. 2011
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 47987

Voorgaande reizen:

26 Juni 2013 - 20 Augustus 2013

Zweden

06 Maart 2013 - 05 Juni 2013

Israel

14 Oktober 2012 - 11 Januari 2013

Zuid-Afrika

18 Augustus 2011 - 30 Juni 2012

Curacao

24 Mei 2011 - 02 Juli 2011

België

31 Januari 2011 - 12 April 2011

Frankrijk

Landen bezocht: